Dworzec Zachodni mamy pod kontrolą!

Ukraina

Wojna, która eskalowała w lutym 2022 roku, wywołała ogromny kryzys humanitarny. 6,8 miliona osób uciekło z Ukrainy, a życie milionów ludzi, którzy pozostali w kraju, zostało zrujnowane przez działania wojenne. Ataki rakietowe niszczą infrastrukturę cywilną, w tym sieci energetyczne, wodociągi, szpitale i transport publiczny. Skala cierpienia dotyka zarówno uchodźców, jak i tych, którzy pozostali w kraju.

GARŚĆ INFORMACJI

  • Około 3,6 miliona osób wciąż pozostaje wewnętrznie przesiedlonych.
  • Ponad 12,6 miliona osób bezpośrednio dotkniętych wojną – doznali ran, stracili bliskich, a ich domy legły w gruzach.
  • Zniszczenia infrastruktury objęły między innymi 3 600 placówek edukacyjnych.
  • System ochrony zdrowia jest na skraju wydolności – odnotowano 2 100 ataków na placówki medyczne, w których zginęło co najmniej 197 osób, w tym lekarze i pacjenci, a wielu innych zostało rannych.
W 2024 roku udzieliliśmy wsparcia ponad

550 rodzinom

mieszkającym 16 km od frontu w obwodzie donieckim.
Dostarczyliśmy ponad

25 000 pacjentom

dziesiątki tysięcy materiałów medycznych, takich jak opatrunki, zestawy infuzyjne i cewniki.
Nawiązaliśmy współpracę z ponad

100 organizacjami,

w tym agencjami ONZ, międzynarodowymi i lokalnymi NGO oraz władzami, aby zapewnić skuteczną, skoordynowaną pomoc.
Stworzyliśmy wytyczne kryzysowe, które pomogły innym organizacjom w udzieleniu wsparcia ponad

40 000 osobom

dotkniętym zniszczeniem tamy w Kachowce w 2023 roku.

19.03.2022

Dokładnie dwa tygodnie temu, między kolejnymi dyżurami na granicy, stworzyliśmy kompletny plan zarządzania potrzebami ludzi przybywających na warszawski Dworzec Zachodni z Ukrainy. Plan zakładał uporządkowanie przestrzeni i zapewnienie sprawnej i kompletnej ścieżki dotarcia uchodźców w bezpieczne miejsce. Dziś czas, by pochwalić się, jak system działa!

Nad wszystkim czuwa niezastąpiona Ada Porowska, bez której najlepszego nawet systemu nie dałoby się wszczepić w tak chaotyczny, ciągle zmieniający się i przede wszystkim żywy organizm, jakim jest dworzec. Ada takie cuda potrafi.

Nasz system zakłada podzielenie potrzeb przybywających do Warszawy osób. Odpowiadają im trzy kolory ulotek z kluczowymi informacjami po ukraińsku i angielsku. Takiego samego koloru są też kamizelki dla wolontariuszy. Jedna grupa pomaga w przesiadkach, ogarnięciu biletów i znalezieniu miejsca, by godnie na kolejny środek transportu poczekać, kolejna zajmuje się tym, by kierować ludzi na nocleg. Jest też ekipa gotowa pomóc tym, którzy kompletnie nie wiedzą, co dalej ze sobą zrobić.

Na dworcu jest oczywiście punkt medyczny, gorące napoje i posiłki, strefy dla matek z dziećmi, pomoc tłumaczy, dostęp do kart sim, możliwość ładowania telefonów i wydzielone miejsce odpoczynku dla przesiadających się.

System działa, zauważają to polskie i zagraniczne media, zapraszając Adę, by opowiedziała o całym przedsięwzięciu. Dworzec Zachodni mamy pod kontrolą!